Dieta w ciąży jest najważniejsza!

dieta w ciąży

Zróżnicowana dieta, w której znajdą się wszystkie niezbędne dla naszego organizmu witaminy i minerały, jest sprawą bardzo ważną dla każdego z nas. Dla kobiet w ciąży prawidłowe odżywianie się staje się zagadnieniem wyjątkowo ważnym. Wszak dieta, której przestrzega ciężarna kobieta, decyduje nie tylko o stanie jej zdrowia, ale i o formie jej dziecka.

Ciąża a prawidłowe odżywianie się

Ciąża jest wyjątkowym okresem w życiu każdej kobiety. Stosowana w tym okresie dieta staje się sprawą bardzo ważną, a jej przestrzeganie jest jednym z ważniejszych obowiązków przyszłej mamy. Od tego, co będzie się pojawiać na stole ciężarnej kobiety, zależy przecież to, czy organizm malucha otrzyma w porę zestaw tych witamin i minerałów, które są mu niezbędne do prawidłowego rozwoju. O jakich zasadach należy pamiętać? Przede wszystkim o tym, że nie liczy się ilość, ale jakość. Przyszła mama nie musi jeść za dwóch, a wartość energetyczna jej posiłków nie musi być nadmiernie zwiększana. Ważne jest za to stawianie na różnorodne i wartościowe produkty.

 

Co można jeść w ciąży?

Dyskusje na temat tego, co może i co powinna jeść przyszła mama, mogą wzbudzać wiele emocji. Wiele osób wychodzi z założenia, że ciężarna kobieta powinna jeść to, na co akurat ma ochotę. Czy tak jest w rzeczywistości? Tak, pod warunkiem, że produkty, które pojawiają się w diecie ciężarnej są produktami wartościowymi.

Należy też pamiętać o tym, że w przypadku przyszłej mamy ważne jest dostarczenie do organizmu wszystkich składników odżywczych. Przyszłym mamom zaleca się zatem produkty mleczne oraz ich przetwory,  jaja, ryby, nasiona roślin strączkowych i niewielkie ilości orzechów. Dzięki nasionom roślin strączkowych dostarczysz do organizmu witaminy z grupy B, kwas foliowy, biotynę, lecytynę, wapń, żelazo, fosfor, magnez, cynk, mangan, potas. Składniki te mają decydujący wpływ na wytworzenie kośćca, a także układu nerwowego i krwionośnego u dziecka. Dostarczają niezbędnych aminokwasów. Bardzo ważne jest również jedzenie ryb, produktów mlecznych oraz picie soków ze świeżych owoców.

Ważną rolę odgrywają również orzechy i nasiona słonecznika. Wiewiórki wiedzą co dobre! Nasiona słonecznika i orzechy zawierają wiele witamin oraz cynk, który stymuluje rozwój umysłowy dziecka.

Dieta w ciąży zależy również od jej zaawansowania. Pamiętaj, że w drugiej połowie ciąży rozwój i wzrost płodu gwałtownie przyspiesza. Wzrasta wtedy zapotrzebowanie na wapń. Nie można zapomnieć o sięganiu po pełnoziarniste pieczywo, warzywa oraz nienasycone kwasy tłuszczowe – warto używać dobrej jakości oliwy z oliwek.

Czego nie można jeść w ciąży?

Niewskazane są produkty wysoko przetworzone! Nie sięgaj wiec po konserwy mięsne, słodzone i gazowane napoje, zupki w proszku oraz wszelkiego rodzaju dania instant. Unikaj też zbyt mocnej kawy, herbaty oraz oczywiście alkoholu. Musisz zrezygnować z surowego mięsa, ryb oraz serów pleśniowych. Jeżeli jesteś miłośniczką sushi możesz poszukać restauracji, która serwuje je w wersji wegetariańskiej czyli bez surowej ryby, bądź z rybą grillowaną. Jest to świetny pomysł dla miłośniczek kuchni japońskiej. Jednocześnie dostarczasz do organizmu zalecaną podczas diety w ciąży rybę oraz wykluczasz jej surową wersję.

Pamiętaj, że wszystko co jesz jest dostarczane również do rozwijającego się w Twoim ciele dziecka.

Ile powinnaś przytyć w ciąży? Możesz przeczytać tutaj.

Dodaj komentarz